www.facebook.com/pages/Forum-Pancing

Sunday, September 6, 2009

Memancing di perairan Lahad Datu

Lahad Datu adalah salah satu kawasan dalam daerah Sabah kini membangun dengan pesat.
Sejak beberapa tahun ini sumber perikanan di perairan ini semakin merosot dan menyebabkan harga ikan di pasaran semakin meningkat sehingga dua kali ganda, jadi harga umpan pun meningkat jugalah. Ini bukan juga membebankan kaki - kaki pancing malah pengguna - pengguna lain dan masyarakat setempat terpaksa berhati - hati ketika membeli ikan. Ini kerana ikan semakin mahal peniaga semakin bijak menarik minat pembeli. kalau tak percaya cuba beli ikan di pasar ikan Lahad Datu. Saya berani cakap sebab saya sendiri terkena! mana taknya kita harap umpan fress tahan sampai ke tengah malam bila memancing tapi hanya 20% saja yang tahan yang lain semuaya tak boleh digunaka, terpaksalah berehat dalam bot untuk menunggu besok pagi. ok kita tinggalkan kisah yang menyakitkan hati ni, sepanjang tahun ini (2009) saya juga ada membuat beberapa trip di sekitar perairan Lahad Datu, Pulau sakar, Silabukan dan Silam. Bermacam - macam style dan teknik di gunakan tapi satu saja teknik berkesan ... rahsia. hehe buat apa nak rahsia klu kaki pancin tengok pic pun dah tau teknik apa. Oleh kerana kawasan perairan ni kurang ikan nak makan umpan hidup/mati jadi saya hidupkan umpan dengan menggunakan injin bot jadi minatlah ikan - ikan pemangsa ni. So, daripada boring nak main buttom baik trolling coz leh juga bersiar - siar. Sebenarnya ikan disini tak menentu kedudukanya maklumalh tak ada sonar cuma pakai bot kecik je, tu pun nasib ada orang kampung yang bernama Pakcik Bintang (veteren) memang tahu lubuk - lubuk di sini klu harap nak cari sendiri memang payah. kebanyakan trip yang saya buat belum ada yang menghampakan mesti ada yang di bawa balik untuk santapan keluarga. So, apa kata kita tengok ikan apa yang dapat?

No comments: